Toppmeny
Meny

Bestill time

Billigere alternativer

Skrevet av – 21. april, 2016 | 0 kommentarer

Ut av depresjonen, trinn 1

Kjenner du igjen denne onde sirkelen? 

Det er lett for andre å si, men vanskelig å gjøre når du er deprimert: ut av sofaen og gjør noe!

Du har tenkt at du bør gjøre noe, men når du skal til å gå igang kommer sabotasjetankene: Jeg orker ikke! Det blir ikke gøy, det blir ikke bra og det hjelper ingen ting! Jeg vil heller sjekke facebook på mobilen enda en gang.

Vanligvis kan man stole sånn noenlunde på følelsene sine. Har du krefter, så skader det deg ikke være aktiv. Kjenner du deg sliten har du sikkert brukt mye krefter og det er lurt å hvile. Har du lyst til noe er det ofte bra for deg. Er det noe som virker kjedelig kan det godt være at det ikke vil gi deg noe heller. Følelsene er et kompass som det er veldig praktisk å styre etter. Vi slipper å beregne hvilke personer det er gunstigst for oss å være sammen med, vi bare oppsøker de vi liker. Vi slipper å regne ut hvor mange kalorier vi har brukt, vi bare spiser når vi blir sultne.

Men er du deprimert er kompasset i ulage. Du får du hele tiden beskjed om at du er sliten, uansett hvor mye du har anstrengt deg. Du får hele tiden beskjed om at det ikke blir gøy, uansett hvor godt du pleier å like det. Men stemmer det? Kanskje ikke. Kanskje har du opplevd at du ikke har orket noe, men så har det skjedd noe som har dratt deg ut av sofaen og inn i en eller annen aktivitet. Og så oppdaget du etterpå at du ikke hadde mindre krefter – heller mer – og at humøret var litt bedre? Kompasset viste altså feil. Hva skal man gjøre når man har et kompass i ustand? Var du sjømann ville du nok styrt etter stjerner og solhøyde. Det er mer krevende, men fungerer. Når du er deprimert bør du styre etter en plan. Planen lager du slik:

  1. Lag en liste med aktiviteter
  2. Velg ut de som er realistiske og som kan gi deg en følelse av glede, mestring eller mening. Stryk alle «bør»-ting. De kan vente til du er mindre deprimert.
  3. Planlegg når du skal gjøre dem. Tenk gjennom hva som kan komme i veien.
  4. Gjør alle forberedelser, slik det blir lett å gå i gang når tiden kommer

Det kan være vanskelig å komme på aktiviteter når du er deprimert. Da kan du prøve å huske på hva du har pleid å gjøre tidligere. Eller du kan se på andre, hva de gjør når de skal ha det trivelig. Så er du i gang.

En ting til: stopp med å bebreide deg selv for at du ikke gjør noe. Ville du bebreidet noen andre som var så tom for krefter for at de ville hvile? Selvbebreidelsen er ikke rimelig og den hjelper heller ikke, så hold opp. Men ikke gi opp.

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *