Toppmeny
Meny

Bestill time

Billigere alternativer

Skrevet av – 1. januar, 2019 | 2 kommentarer

Slik endrer man vaner

Hvis du får lyst til å begynne et nytt og bedre liv, kan du vurdere å droppe det. Det er mulig å endre vaner, men du må være villig til å ta investeringen. Det koster krefter, og sjansen er stor for å mislykkes om du ikke er skikkelig innstilt. Følelsen av nederlag VS mestring er også to ytterpunkter. Hvordan endrer man vaner slik at du dette året klarer nyttårsløftene?

Å få nye vaner er lettere sagt enn gjort. Vil du begynne å trene eller spise sunnere? Det er mulig å endre vaner, men det koster. Sjansen er også stor for å mislykkes dersom du tar lett på oppgaven. Er du ikke nok innstilt, ender det i nederlag og selvbebreidelse i stedet for å kjenne på en positiv endring. Tenk derfor nøye igjennom valget dutt, Er du er villig til å gjøre alt som skal til? Skal du prøve, må du gjøre det skikkelig, og vi skal forsøke å hjelpe litt på vei:

Å endre en vane har to etapper:

  • Å komme i gang med å gjøre det du vil ha som vane.
  • Å fortsette å gjøre det du vil ha som vane.

Å komme i gang krever mest, men den største fellen mange går i, er å ta for lett på fortsettelsen. Man tror ting går av seg selv, men dette er krevende endringer.

Å komme i gang

Du må ha en positiv holdning til det du vil begynne med. Du må ville det. Ofte er imidlertid holdningene våre blandet; man ønsker gjerne å trene fordi det er bra for kroppen, men kan egentlig ikke utstå jogging og bare tanken på et treningsstudio er lite fristende. Noen holdninger er sterkere enn andre, og det bør man være obs på. Man kan være hundre prosent positiv til trening, men synes det er viktigere å være tilstede med barna, og da blir det likevel ikke tid til trening. En holdning som er sterk på et tidspunkt, kan være svak på et annet. Stående på badevekten andre nyttårsdag, kan man være fast bestemt. Nå skal livsstilen få en totalrenovering. Når fredagskveld og gullrekka kommer, kan det hende at det å kose seg med litt snacks seiler opp som en viktigere verdi.

I tillegg til din egen holdning spiller også andres holdning inn. Det er ikke lett å legge om livsstilen og dietten uten støtte. Dersom partneren din synes at prosjektet ditt er en tullete innskrenking av matgleden i familien, kan det gi ekstra utfordring. Dersom partneren din istedet klapper i hendene og heier på deg, blir endringen lettere å gjennomføre. Du må også ha tro på at du klarer å gjøre det som skal til for å komme i gang. Alternativt blir forsøket halvhjertet, om du i det hele tatt prøver.

Grundig planlegging er en viktig nøkkel til endringen

Neste steg er planlegging. Selv om alt er på plass, kan manglende planlegging gjøre at du aldri kommer igang. Prosjektet kan strande på noe så trivielt som at du ikke kommer på det – ihvertfall ikke i riktig øyeblikk. Kanskje du kommer på at du skal trene etter å ha spist en stor middag, og er for mett til fysisk aktivitet. En annen gang kommer du på det i rette tid, men oppdager at du ikke har joggesko eller treningsklær.

Dersom du har bestemt deg for å gjøre endringen, er det viktig å ta en robust beslutning. Det første du må gjøre er å tenke gjennom om du virkelig vil endre vanen, og hvordan det vil føles. Spør deg selv:

  • Vil jeg bruke så mye ressurser på dette?
  • Hva om det dukker opp andre ting jeg også gjerne vil gjøre?
  • Liker jeg egentlig å holde på med dette?
  • Hvor stor verdi har endringen for meg?

Forpliktelse og støtte

Er du fremdeles innstilt på å gjøre endringen? Da trenger du å støtte opp den nye vanen, slik at den står seg mot svingende følelser. Du må rett og slett bestemme deg for at den er viktig, selv om du senere skulle føle for å skifte mening igjen. Du kan tenke det som et giftemål med holdningen, og love at du skal stå ved den i gode og onde dager. Selvfølgelig kan du skille deg fra vanen, men da må du tenke deg godt om, bruke tid og kanskje også drøfte beslutningen med noen. Har du forpliktet deg på dette nivået, vil du inntil videre være trofast mot holdningen. Har du forpliktet deg, og tenker «Man må jo kunne unne seg å slappe litt av» eller «Jeg burde jo egentlig få gjort litt andre ting», da trekker du på skuldrene og sier: «Kanskje det, jeg får revurdere det en annen gang, men nå blir det trening likevel.» Og husk å kjenne på følelsen av mestring etter treningsøkten.

Det kan være til stor hjelp å si ifra til dine nærmeste. Fortell at atferdsendringen er viktig, og be dem om å støtte og heie på deg. For å styrke troen på at du kan klare det, kan du tenke på annet du har mestret. For å hindre at prosjektet strander på grunn av trivialiteter, kan du planlegge detaljert hvordan du skal gå fram for å komme i gang. Still deg selv disse spørsmålene:

  • Hvilke forberedelser må du gjøre?
  • Når har du tid?
  • Hva kan komme i veien og hvordan løser du det?
  • Hvordan skal du komme på det i rette øyeblikk?

Å fortsette

Av samme årsaker som gjør det vanskelig å komme i gang, kan det være vanskelig å fortsette. Du er spesielt utsatt dersom du møter uventet motgang eller noe skjer. Da kommer man ut av rytmen, og dette bør du være obs på. Mange klarer å følge et treningsprogram fram til den første forkjølelsen, men så kommer de aldri i gang igjen. Ved startfasen av en vaneendring, er man ekstra sårbar. Dess lengre man har klart å opprettholde prosjektet, dess mer begynner vanen å sitte, og da går tingene mer av seg selv. Etter mange år med regelmessig trening tåler man et avbrudd uten å slå rot i sofaen. I mellomtiden er det viktig med god planlegging. Disse spørsmålene kan veilede deg:

  • Har du plass til å praktisere den nye vanen din i kalenderen framover?
  • Hvilken motgang kan du komme til å møte?
  • Hva skal du ha som plan B?
  • Hva skal du gjøre om du får et avbrudd?
  • Trenger du noen påminnere litt fram i tid i tilfelle du skulle ha glemt ting litt bort?

Finn din måte slik at den nye vanen blir til noe du liker

En viktig faktor når det gjelder det å opprettholde en vane, er hvor godt man liker den. Vilje og disiplin kan holde til å komme i gang, men hvis det eneste som motiverer deg er at det skal være bra for deg, så er det ikke sikkert det holder i lengden. Hater du aktiviteten mens du holder på, vil det kreve mer viljestyrke enn du har for å fortsette. Hvis du derimot har valgt en vane som består av ting du liker å gjøre, så skal det mye til for at du slutter når du først er kommet inn den. Aktiviteter du i utgangspunktet misliker kan bli trivelige om du tilpasser dem til deg og dine egne forutsetninger. Hvis du for eksempel hater å jogge og ser for deg ensomme meningsløse mil på asfalt, blir det annerledes om du jogger sammen med noen, med musikk på ørene, ute i naturen eller på tredemølle inne? Eller kanskje fjellturer passer deg bedre?

Lykke til med nye vaner! Husk at det viktigste er ikke å delta, men å tenke gjennom, planlegge og gjennomføre.

2 kommentarer

  1. Vil man gjøre forandringer så gjør det!Finn ut av det sjøl!Forandringer må man stå for sjøl.Det er ditt liv.Folk må begynne tenke selvstendige tanker/ideer.
    For en ting er sikkert.Sammfunnet er ikke hva de aller fleste tror så vær forsiktig med å ta råd fra hvem som helst ,spesielt `skolerte` mennesker,som også tar betalt.Prat heller med en venn eller familie om råd,menesker du vet bryr seg.Tips;jobb målbesvist med det grunnlegende så vil du etter en stund se att de `små ` tinga du vil forandre kommer av seg selv.Pass på å ikke bli for fragmentert,henge seg opp i enkeltting,detaljer.Det er slitsomt og blir halvhjertet og ofte ikke gjennomført.
    Det er min erfaring.Har forholdt meg til psykriatien i over 30 år.Siste 8-10 åra har jeg mistet tiliten til helsevesenet!Bare heft og bortkaste tid.Og en viktig ting; skal man komme seg ut av en hverdag med fex,i mitt tillfelle rus… og dårlige vaner generelt som styrer hverdagen og livet så må man fylle tiden med noe annet ..positive ting.Veldig vanskelig å kvitte seg med dårlige vaner hvis man ikke fyller tomrommet etter det med noe nytt.
    Og til slutt ;ønsker du forandringer blandt folket så start med deg selv , vær den forandringen du ønsker ,og medmennesker vil ta etter …Vi er 1 ,selv om vi er 7-8milliarder mennesker.Men desverre rår egoet og enkelt mennesket tenker bare på seg selv..Kansje òf topic`,men relevant.Forfatter ovenfor tar opp vannpumper,trening..etc.det er jo bare trivialiteter!..ubetydelig .Så Sivert på nrk idagtidlig og ble nesten uvell av preiket om viktigheten å planlegge ,og påstå att har du ingen plan så vurder å la det være???!!…Tenk sjøl og ta selvstendige avgjørelser.Det er ditt liv!
    Godt nyttår alle sammen;)

    • Hei og takk for innspillet!
      Veldig mange gode råd du kommer med her. At man må stå for forandringen selv, tenke selv, søke støtte hos venner og familie og å jobbe målbevisst.
      For mange er det viktig med en plan, for det hjelper en å være målbevisst over tid. Rådet mitt om å vurdere å la det være å forsøke å gjøre livsstilsendringer er til alle som begynner å bebreide seg selv når de ikke gjennomfører ting de har bestemt seg for. For dem kan det være bedre å vente til man er klar til å gjøre en grundig jobb for å nå realistiske mål. Det å bli mer klar over at endring ikke kommer av seg selv hjelper mange til å gjøre det du oppfordrer til: tenke selv og ta selvstendige avgjørelser. Merk at jeg skriver vurdere. For det personen som selv best vet om det er lurt å forsøke eller ikke.
      Og du har rett. De vanene vi snakket om på NRK var mye mindre alvorlige endringer enn de du har jobbet med. Men mange plages av ting som for andre kan virke trivielle.
      Godt nytt år til deg også!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *