Toppmeny
Meny

Stengt under sykkel-VM

På grunn av redusert framkommelighet holder Bypsykologene stengt i uken 18.-24. september. Når vi er tilbake vil vi gjennomgå alle meldinger og tildele timer raskt. Ved problemer som ikke kan vente, kontakt Bergen legevakt på  55 56 87 00.

Bestill time

Most recent articles

Hold ut!

Skrevet av – 14. mai, 2017 | 0 kommentarer

Innlegg i Bergens Tidende fra Bypsykologene 14. mai 2017. Her er originalversjonen:

Om livet er langt som en fotballbane, så er depresjonen kortere enn et skritt. Søk hjelp, støtte og aktivitet mens du venter på at den går over.

Jeg skriver til deg som knapt orker å lese denne teksten. Til deg som har vanskelig å tro den gjelder deg, siden den inneholder håp. Til deg som kjenner deg tung, trist, gledesløs, håpløs. Til deg som bare har lyst å slippe og ser døden som en løsning.

Bekymring for selvmord

Selvmord er blitt aktualisert av TV-serien “13 reasons why”, som handler om en 17 år gammel jente som tok livet sitt og etterlot seg kassettopptak der hun forklarer hvorfor. Det har utløst en ikke grunnløs bekymring for at ungdom skal ta etter henne. Smitteeffekt ved offentlig eksponerte selvmord har blitt observert siden Goethes romanfigur Werther begikk selvmord i ulykkelig kjærlighet på 1700-tallet.

Det er langt flere enn 13 grunner til at folk tar sitt eget liv. Det handler både om personens indre og forhold rundt den. Det har blitt bemerket at Hannah i TV-serien ikke har tegn til en av de viktigste risikofaktorene. Den du har – depresjon. Deprimerte har ofte selvmordstanker. Dessverre tar en del av dem også livet sitt. Du skal ikke ende blant dem. Dette skal du gjøre i stedet: søk støtte og hjelp, gjør de tingene som hjelper litt og hold ut til livet blir bedre igjen.

Søk støtte og hjelp

Få har større behov for sosial støtte enn du har nå. Samtidig har du ideer som stopper deg i å fortelle: ingen bryr seg, jeg er ikke verdt det, jeg vil bli avvist, ingen kan forstå, de vil ikke tåle å høre hvor vondt jeg har det, det vil ikke hjelpe likevel.

Du tar feil. Kjenner du en pålitelig person skal du være veldig uheldig om det ikke hjelper å åpne seg litt. Dine nærmeste har nok merket noe på deg. De bekymrer seg allerede. Sannsynligvis er det en lettelse for dem å få vite litt om hva du sliter med i stedet for å tenke sine egne katastrofetanker.

Du kan også få profesjonell hjelp. Det offentlige psykiske helsevernet har sine mangler, men når det kommer til å hjelpe personer i de verste krisene, så er det mange instanser og personer som ser alvoret og gjerne vil bidra. Helsesøster på skolen, bedriftshelsetjenesten, fastlegen er noen av dem som kan støtte deg og hjelpe deg til riktig behandling. Legevakten er alltid åpen og sluser deg raskt videre til rett sted. Det finnes god, effektiv behandling for depresjon.

Gjør det som hjelper

Depresjon kan man ikke bare skjerpe seg ut av, og ingen har en trylleformel som kan ta den bort med en gang, selv om vi gjerne skulle hatt det. Du må du regne med at det blir vonde dager i en tid framover. Men det er ikke likegyldig hva du gjør. Aktivitet hjelper – kanskje vel så mye som medisiner. Når du først skal ha det vondt, spør deg selv: hva er den beste måten å ha det vondt på? Er det sammen med noen som ikke krever så mye av deg? Er det ved å gå en tur? Er det ved å spille gitar?

Kanskje har du ingen ideer. Ikke overraskende. Du er ikke på ditt mest kreative nå, bortsett fra når det gjelder å finne argumenter for at ingenting vil hjelpe deg. Selv om du kanskje ser fornuften i aktivitet, føles det feil eller helt umulig å få til. Vanligvis er følelsene er et kompass vi kan styre etter. Har vi lyst er det sannsynligvis bra for oss. Er vi slitne har vi antakelig anstrengt oss litt mye og trenger å hvile. Men for deg som er deprimert er kompasset i ulage akkurat nå. Nålen er limt fast på nord og ned. Spør du deg selv om du orker er svaret gitt på forhånd: Nei.

Når kompasset ikke virker, hva skal du da styre etter? Etter fakta. Du kan lytte forskningens råd og søke aktivitet. Hyggelig aktivitet, vel og merke, og det som gir deg en følelse av mestring. Du kan også finne dine egne fakta. Utforsk hva som virker for deg. Gå systematisk til verks: skriv ned hvor mye energi du har før, under og etter aktiviteten. Kanskje finner du at selv om du på forhånd kjente at du ikke hadde krefter til det, så klarte du å gjennomføre det og til og med gikk med overskudd i energiregnskapet. Mål også andre ting du trenger mer av: glede, mestring, mening. Lykkes du ikke første gangen, prøv igjen, gjerne med en litt bedre tilpasset aktivitet. Det kan være vanskelig å gjennomføre dette på egenhånd. Kanskje noen kan hjelpe deg å holde fokus, løse problemer som oppstår og minne deg om framskritt du har gjort.

Hold ut

Alvorlig depresjon varer ofte et halvt år uten behandling. Det kan virke uoverkommelig når hvert minutt er en lidelse. Det er likevel gode grunner til å avstå fra drastiske løsninger og heller vente til livet blir bedre igjen.

Akkurat nå har du mørke solbriller på. Fortiden er mørk, nåtiden er så gråbelagt at det er vanskelig å se, og framtiden er svart. Det er en god nyhet til deg. Livet ditt er egentlig mye bedre enn det ser ut. Når solbrillene løftes vil du se at situasjonen din er langt lysere en du trodde og at du er en helt ok person. I jobben min hører jeg personer beskrive et totalt meningsløst og verdiløst liv. Kontrasten til hvor mange venner, gleder og muligheter de forteller om når depresjonen letter, er enorm. Noen få ganger har jeg fått melding om at et slikt godt liv gikk tapt fordi personen som skulle leve det ga opp da det var på det mørkeste. Det er trist, vondt, fortvilende – og litt ergerlig, for det var en så kostbar løsning på et midlertidig problem. Selv om tiden med depresjon er lang, er tiden uten mye lenger. De fleste kan forvente å bli rundt 80 år. Om livet var et løp over en hel fotballbane, så varer depresjonen mindre enn et skritt. Synd om en da skulle snuble og gå glipp av et pent løp med en god avslutning.

Vedvarende depresjon

Noen har tyngre liv enn andre. Løpet over fotballbanen har mange tunge skritt og går ikke i rett linje. Men det finnes lyspunkter også for deg med slike vedvarende eller tilbakevendende depresjoner. Noen perioder er lettere, noen stunder er gode, og pur glede forekommer i glimt, selv om det er glemt når det blir helt svart. Rådene er de samme: søk støtte og hjelp, gjør de tingene som hjelper litt og hold ut til livet blir bedre igjen.

Fra Obosligaen til Europa

Skrevet av – 2. april, 2017 | 0 kommentarer

Innlegg i Bergens Tidende av organisasjonspsykolog Magnus Odeen. Her er originalversjonen:

ordsky 2013

Magnus Odeen er fagsjef for organisasjonspsykologi i Bypsykologene.

Noen enkle psykologiske fenomener kan hjelpe oss å forstå hvordan Brann kunne gå fra midten av førstedivisjon til sølvplass på 18 måneder.

Levanger 26. mai 2015: Benjamin Stokke setter inn 4-0 til Levanger over Brann. Brann, som på samme tidspunkt i 2014 var Norges 4. beste fotballag, ligger på 9. plass i 1. divisjon. «Gi meg en spade så jeg kan grave meg ned» uttrykker Brann-blogger Doddo i fortvilelsen.
For Brann ble imidlertid Levangerkampen vendepunktet som snudde en lang marerittaktig nedtur til en lang opptur. Historien om oppturen handler selvfølgelig i stor grad om fotballtekniske ting som spillestil, taktikk og formasjoner. Samtidig er historien om Branns opptur også historien om noen enkle, grunnleggende psykologiske mekanismer. Disse ble benyttet for maksimal effekt.

Stolthet og kroppsspråk

Da Lars Arne Nilsen kastet seg på flyet fra Kreta for å bli den nye branntreneren, var Brann i en alvorlig krise. Jaget og kravet om resultater var blitt altoppslukende. Fortvilelsen handlet om at Brann var ute av stand til å produsere de resultatene alle forventet. For fotballspillere, som andre mennesker, betyr forventninger mye også for innsatsen. Dersom man gang på gang opplever nedturer på fotballbanen, begynner man etter hvert å tvile på egen evne til å mestre hverdagen. Man utvikler en hjelpeløshet, hvor man ikke føler at innsatsen betyr noe, eller til og med en håpløshet, hvor man opplever at hver gang man vil gjøre det bedre gjør man det bare verre.
Nilsens første beskjed til spillerne handlet om, av alle ting: Kroppsspråket de viste på banen. Opprykket, som hele Bergen forventet og forlangte, nektet han å love. «Jeg vet ikke om vi er gode nok til å rykke opp», sa Nilsen. «Det der det jeg skal finne ut av». I stedet fokuserte han på stoltheten ved det å få spille på Brann, med det berømte ordene «Jeg ville kappet fingeren av meg for å få spille på Brann».
Målet om å ha et godt kroppsspråk på banen kan virke absurd i en situasjon hvor laget er på desperat poengjakt, men det viktige her er: Motstanderen kan ikke hindre deg i å gjøre det. Brann og den enkelte spiller kunne dermed gå av banen med en opplevelse av å lykkes, selv om man tapte kampen.
På fagspråket skiller vi mellom prosessmål og resultatmål. Prosessmål handler ikke om hva resultatet blir, men om hvordan man gjennomfører prosessen. Du kan tape kampen 10 – 0 men fremdeles lykkes med å ha et godt kroppsspråk. Når man lykkes med kroppsspråket får man en liten, men viktig opplevelse av mestring, og man får positiv feedback fra de andre på laget. Kanskje var det denne lille positive opplevelsen som gjorde at Brann allerede uken etter slo Follo 2-1 i det som skulle bli en lang rekke med knappe seiere.

Tydelige beskjeder og klare mål

Vaner er ting vi gjør uten å tenke på det. Når tenkte du sist bevisst på alle de små tingene du måtte gjøre for å pusse tennene eller kjøre bilen ut av garasjen? Alle disse handlingene innebærer faktisk flere og til dels kompliserte steg, men vi har gjort dem så mange ganger at de er blitt automatiske. Gjennom å sette fysisk form og defensiv trygghet i skarpt fokus, skapte Nilsen en ny vane i organisasjonen.
Gjennom resten av sesongen scoret Brann 11 mål i de siste 20 minuttene av kampene, hvor fysisk form ofte spiller en større rolle. Samtidig begynte det defensive arbeidet å gi resultater. Brann slapp inn bare litt færre mål i 2015, men i 2016 var Brann blant Norges beste lag defensivt. Bare seriemester Rosenborg slapp så vidt inn færre mål. Brann, som hadde vært Norges fremste eksponent for hodeløs Hawaiifotball, ble nå

Norges gjerrigste lag

Nilsens stil gikk ut på å gi tydelige beskjeder tett knyttet opp til adferd. På banen konsentrerte spillerne seg om det defensive. Nilsen var opptatt av fysisk form, og gjennomførte dette i praksis med å øke treningsmengdene. Spillerne leverte resultater i form av bedre resultater på standardiserte tester. Trenerteamet gikk også i seg selv og begynte å aktivt jobbe med sin fysiske form. Trenerne Nilsen ansatte, var også av trenere med kompetanse på nettopp fysisk form.
I november 2016 kunne Brann feire seriesølv og Europa League deltakelse etter å ha slått Sarpsborg 08 i siste serierunde. Sølvet var det foreløpige høydepunktet i en eneste lang opptur. Denne teksten er basert på beskrivelsene av Brann i mediene, og sett med et utenfra-perspektiv. Jeg synes det er gøy at vi har en trener som Nilsen i Bergen. Som et motstykke til den mer brautende og bråkjekke bergenskulturen, har han og laget lykkes gjennom å fokusere på prosess, på kjernevaner og på hardt konkret arbeid, ikke på hårete mål. Det kan få deg langt. Faktisk helt fra Levanger og Obosligaen til Europa.

 

Skjerp deg-terapien

Skrevet av – 21. november, 2016 | 0 kommentarer

Deprimerte trenger å komme seg ut og slutte å grave seg ned i triste tanker. Kan de ikke bare skjerpe seg og gjøre det? Psykolog Sivert Straume forteller om den flåsete «terapiformen» som en del personer mener ville kunne revolusjonere behandlingen av psykisk syke.